Laura Cheie
Günter Eich. Poezia descripţiei laconice
În clrc germană de imediat după 1945 Günter Eich se impune întâi – şi intră
astfel în canonul poetic al poeziei postbelice – cu poezia Inventur (Inventar),
ce devine artă poetică a aşa-numitei literaturi Kahlschlag. Puternic marcaţi de
atrocităţile din timpul celui de al Doilea Război Mondial, autorii acestei
literaturi cer o nouă poezie, dezbrăcată de metafore şi armonii sonore care ar
falsifica adevărul traumatizant al momentului. Poezia lui Eich convinge prin
laconismul cu care enumeră cele câteva obiecte de uz personal, pe care eul liric
– un potenţial prizonier de război – le are asupra sa. Laconismul acestui
inventar este unul demonstrativ, dominat de gestul deictic, şi subtil afectiv,
mascând şocul unei experienţe-limită. Inventarierea rămăşiţelor de lume şi,
implicit, de sentimente legate de aceasta devine la Eich o obsesie-matrice
constructivă, care străbate întreaga sa operă, generînd avatarii cu diferite
semnificaţii.
Dacă în poezia Inventur din 1945/46 inventarierea laconică se doreşte a fi un
act de luciditate poetică, un principiu pozitiv corespunzător noii realităţi şi
creator, singurul în stare a sintetiza precis şi credibil experienţele
cutremurătoare ale acelor ani, începând cu sfârşitul anilor 40 bilanţurile
lirice ale lui Eich încep să aibă o tentă critică, după cum arată poezia
Zivilisationslandschaft (Peisajul civilizaţiei). Şi mai târziu, în poemele
anilor 50 şi 60, inventarul, ca perspectivă poetică lucidă a perceperii
realităţii, e tot mai negativ, arătând nu atât ce mai există, cât mai ales ce
s-a pierdut sau s-a ratat.
Precizia cu care noile bilanţuri însumează fragmentele de realitate tinde
progresiv spre absurd în lipsa oricărei distincţii între sens şi nonsens. Astfel
principiul inventarierii aduce în prim-plan una din problemele de fond ale
gândirii moderne: relaţiile suspecte între lucruri şi realităţi. Laconismul, ca
expresie a sincopei abrupte, a vorbirii întrerupte, repliate în tăcere,
evidenţiază în acest context o lume a relaţiilor defecte sau incomprehensibile,
în care ce se adună prin “şi” are şanse egale de a structura ceva logic sau
absurd.