|
Cum poti deveni student?
(Programa si bibliografia
pentru concursul de admitere)
Aptitudini
si expresivitate
Proba de
Aptitudini si expresivitate cuprinde doua parti distincte. Prima are
ca punct de plecare diverse opere literare, a doua se refera la
actualitatea romaneasca oglindita in presa. Partea care porneste de la
literatura NU testeaza cunostintele de literatura romana ale
candidatului. Acest lucru inseamna ca nu se va pune accent nici pe
referintele critice si nici pe transcrierea fidela a unor pasaje.
Operele literare studiate in liceu vor constitui doar punctul de
plecare, aceasta proba urmarind sa
puna in evidenta calitatile de jurnalist ale candidatilor, si anume:
-
capacitatea de a gandi subiectul, de a-l aborda dintr-un unghi
original, de a face conexiuni mai putin previzibile si nu de a
reproduce diverse comentarii;
-
capacitatea de a retine detalii semnificative pentru intelegerea
actiunii unei opere literare sau a unui personaj;
-
abilitatea de a redacta naratiuni coerente, legate de continutul unei
opere literare sau al unei scene relevante dintr-o opera literara;
-
calitatea de a sti exact care sunt insusirile ce contureaza profilul
moral al unui personaj si in ce relatii se afla acesta cu celelalte
personaje din opera;
-
capacitatea de a surprinde trasaturile caracteristice ale unui
personaj prin intermediul unui interviu caracterizat prin unitatea
intrebare-raspuns, precum si echilibrul dintre aceste entitati;
-
aptitudinea de a realiza portretul unui personaj surprins intr-una sau
mai multe scene semnificative.
Nu se vor
formula deci subiecte de analiza literara, ci subiecte cat mai aproape
de specificul genurilor publicistice : interviu, reportaj, portret,
descriere, eseu, dialog polemic, text publicitar.
ATENTIE :
Imaginarea unui interviu sau a unui reportaj, de pilda, nu inseamna
inventarea unor date sau nesocotirea datelor reale cu privire la autor
sau opera. Aptitudinile jurnalistice se refera, intre altele, si la
punerea in relatie a datelor reale, la imaginarea unor situatii si
contexte verosimile, coerente in relatia autor-opera-exegeza-context
social.
Expresivitate inseamna, in principal, proprietatea termenilor,
acuratetea formularilor, claritate. Sunt de evitat avalansele de
adjective, metaforele, comparatiile, stilul stufos, pseudopoetic.
Expresivitate inseamna, de asemenea, unitatea stilistica a textului,
evitarea exprimarii orale, colocviale.
Bibliografie
-
Ion
Creanga, Amintiri din copilarie
-
I.L.
Caragiale, O scrisoare pierduta
-
Ion
Slavici, Moara cu noroc
-
M.
Sadoveanu, Baltagul
-
Liviu
Rebreanu, Ion; Padurea spanzuratilor.
-
Camil
Petrescu: Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi; Jocul
ielelor
-
G.
Calinescu, Enigma Otiliei
-
Marin
Preda, Morometii
Actualitatea
social-politica romaneasca
Subiectele
de actualitate social-politica urmaresc informarea candidatilor in
legatura cu ceea ce se petrece in Romania anului 2003, ceea ce inseamna
familiarizarea cu cel putin un cotidian national (“Evenimentul zilei”,
“Adevarul”, “Romania libera”, “National”, “Ziua”), o revista (“22”,
“Dilema”) si emisiuni informative ale posturilor nationale de
televiziune. Spre deosebire de anii trecuti, nu li se mai cer
candidatilor subiecte din actualitatea social-politica externa.
Limba romana
(pentru toate
specializarile care au prevazuta aceasta proba:
Romana
A, Romana B, Filologie clasica, Jurnalistica)
Omonime.
Sinonime. Antonime. Paronime. Pleonasmul. Imbogatirea vocabularului:
Derivarea. Compunerea. Schimbarea valorii gramaticale (conversiune).
Imprumuturile lexicale. Neologismele. Regionalismele. Arhaismele.
Cuvinte de jargon si de argou. Familia de cuvinte.
Regulile de despartire a
cuvintelor in silabe. Accentul.
-
Substantivul: Numarul
(formarea pluralului). Cazurile si functiile lor sintactice.
-
Articolul: Articolul
hotarat. Articolul nehotarat.
Articolul posesiv sau genitival. Articolul demonstrativ
sau adjectival.
-
Adjectivul: Adjective
variabile si invariabile. Gradele de comparatie. Mijloace afective de
exprimare a superlativului. Adjective fara grade de comparatie.
-
Numeralul: Numeralul
cardinal. Numeralul ordinal. Numeralul colectiv. Numeralul
distributiv. Numeralul multiplicativ. Numeralul fractionar. Numeralul
adverbial.
-
Pronumele: Pronumele
personal. Pronumele de
politete. Pronumele reflexiv. Pronumele si adjectivele pronominale:
posesiv, de intarire, demonstrativ, interogativ, relativ, nehotarat,
negativ (forme, functii sintactice, ortografie).
-
Verbul: Locutiunile
verbale. Verbe predicative si verbe copulative. Verbele auxiliare (a
fi, a avea, a vrea). Diateza (activa, activa pronominala, reflexiva si
pasiva). Modurile personale (indicativ, conjunctiv,
conditional-optativ, imperativ si prezumtiv). Modurile nepersonale
(infinitiv, gerunziu, participiu si supin; functiile lor sintactice).
-
Adverbul. Locutiunea
adverbiala. Gradele de comparatie.
-
Prepozitia.
Locutiunea prepozitionala. Cazurile cerute de prepozitii si
locutiunile prepozitionale (acuzativ, genitiv si dativ).
-
Conjunctia.
Locutiunea conjunctionala.
Conjunctii coordonatoare (copulative, adversative,
disjunctive si conclusive) si subordonatoare.
-
Interjectia. Functii
sintactice. Punctuatia.
-
Subiectul: Subiectul
exprimat si neexprimat. Subiectul simplu si multiplu (prin ce poate fi
exprimat; cazul). Acordul predicatului cu subiectul.
-
Predicatul:
Predicatul verbal si predicatul nominal. Numele predicativ (prin ce
poate fi exprimat; cazul).
-
Atributul: Atributul
substantival (genitival, in cazul dativ, prepozitional si
apozitional). Atributul pronominal (genitival, in cazul dativ,
prepozitional si apozitional). Atributul adjectival. Atributul verbal.
Atributul adverbial.
-
Complementul:
Complementul direct (cu prepozitia pe si fara prepozitie).
Complementul indirect. Complementul de agent. Complementele
circumstantiale: de loc, de timp, de mod, de cauza, de scop,
conditional, concesiv, consecutiv, sociativ, instrumental, de relatie,
apozitional, cumulativ si de exceptie.
-
Elementul predicativ suplimentar.
Fraza.
Raporturile dintre propozitiile frazei. Mijloace de exprimare a
raporturilor de coordonare si de subordonare in fraza. Corespondenta
dintre propozitiile subordonate si partile de propozitie (contragerea si
expansiunea). Propozitii subordonate: subiectiva, predicativa,
atributiva, completiva directa, completiva indirecta, circumstantiala de
loc, circumstantiala de timp, circumstantiala de mod, circumstantiala de
cauza, circumstantiala de scop (finala), circumstantiala conditionala,
circumstantiala concesiva, circumstantiala consecutiva, sociativa,
instrumentala, de relatie, opozitionala, cumulativa si de exceptie.
Propozitia predicativa suplimentara.
Semnele de punctuatie.
Semnele ortografice.
Nota: Cunostintele
candidatilor vor fi evaluate pe baza unui test-grila.
Manuale
-
Elena
Berea-Gageanu, Doina Moigradeanu, Florin D.Popescu (coord.), Cezar
Tabarcea, Limba romana. Limba si stil, punctuatie si ortografie,
vocabular, fonetica si fonologie, gramatica (morfologie). Manual
pentru clasele a IX-a si a X-a. (Scoli normale, licee si clase cu
profil umanist), E.D.P.R.A., Bucuresti, editiile 1994 si urmatoarele (Fara
capitolele: Sistemul fonologic al limbii romane. Reprezentarea
grafica a sunetelor).
-
Florin D.
Popescu, Limba romana (sintaxa), Manual pentru clasele a XI-a
si a XII-a, (Scoli normale, licee si clase cu profil umanist),
E.D.P.R.A., Bucuresti, 1994 si urmatoarele.
-
Academia
Romana, Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan”, Indreptar
ortografic, ortoepic si de punctuatie, Ed. a V‑a, Ed. Univers
Enciclopedic, Bucuresti, 1996 (ATENTIE! Editiile anterioare nu mai
sunt valabile!).
Limba
franceza
(specializarea A si
B)
-
Lexicul parcurs in clasele IX,X,XI.
-
Gramatica de baza a limbii franceze:
-
Verbul (conjugarea regulata si
neregulata, folosirea modurilor si a timpurilor, concordanta
timpurilor).
-
Pronumele (personale, demonstrative,
posesive, relative, interogative, nehotarate, adverbiale) si
adjectivele pronominale corespunzatoare.
-
Adjectivul (formarea femininului si a
pluralului, gradele de comparatie, locul adjectivului).
-
Substantivul (genul si numarul).
-
Articolul (felurile, formele si
folosirea lor).
-
Adverbul (felurile, gradele de
comparatie).
-
Numeralul (felurile, formele si
folosirea numeralelor).
-
Principalele prepozitii, conjunctii si
locutiuni prepozitionale si conjunctionale din limba franceza si
folosirea lor.
Limba
engleza
(specializarea A si
B)
Testul se
bazeaza pe deprinderile de limba dobandite de candidati in timpul anilor
de studiu si nu pe continutul vreunui anume manual. In consecinta toate
manualele alternative utilizate sunt considerate acceptabile.
Candidatilor
li se cer cunostinte cel putin de nivel intermediar superior (upper
intermediate level) care sa corespunda nivelului B2 Vantage
sugerat de Consiliul Europei in cadrul programului Limbi moderne:
invatare, predare, evaluare. Un cadru european comun de referinta
(sau nivelului Cambridge First Certificate in English).
Candidatii
vor trebui sa dovedeasca ca pot utiliza limba fluent, ca stapanesc
structuri gramaticale complexe pentru a se putea exprima corect si
eficient.
Examenul va consta dintr-o
proba scrisa care va contine urmatoarele module:
- Gramatica
(Grammar)
- Vocabular
(Vocabulary)
- Traducere
(Translation)
1.
Gramatica
Structuri
posibil de a fi testate:
a. Verbul
:
-
verbe
uzuale, auxiliare, modale
-
timpuri
-
prezentul simplu si continuu
-
trecutul
simplu si continuu
-
prezentul perfect simplu si continuu
-
trecutul
perfect simplu si continuu
-
viitorul
simplu, continuu si perfect, cu "going to"
-
viitorul
in trecut
-
moduri
-
diateza
-
concordanta timpurilor
-
vorbirea
directa si indirecta
-
fraza
conditionala si temporala
b.
Substantivul (articolul)
c.
Adjectivul
d. Numeralul
e. Pronumele
f. Adverbul
g. Tipuri de
propozitii : enuntiative, negative, afirmative, interogative,
exclamative;
h. Ordinea
cuvintelor in propozitii. Tehnici posibile de testare: transformarea de
propozitii, construirea de cuvinte, corectarea erorilor, identificarea
cuvintelor care lipsesc dintr-un text
(cloze test), alegerea raspunsului corect din mai multe variante
oferite (multiple choice).
2.
Vocabular: se testeaza cunostintele de vocabular ale candidatilor
prin exercitii de construire a cuvintelor, corectarea erorilor,
identificarea cuvintelor care lipsesc dintr-un text (cloze text),
alegerea raspunsului corect din mai multe variante oferite (multiple
choice).
3.
Traducere
Tehnici de
testare: traducerea unui paragraf
a) din limba engleza in limba romana
b) din limba romana in limba engleza.
Nota:
Nu se vor testa cunostinte teoretice.
Elementele mentionate mai sus se vor testa doar
practic.
Limba germana
(specializarea A si
specializarea B)
Proba scrisa se
bazeaza pe deprinderile de limba dobandite de candidati in timpul anilor
de studiu. Candidatii vor trebui sa dovedeasca faptul ca stapanesc
structuri gramaticale complexe pentru a se putea exprima corect si
eficient.
Testul va cuprinde:
I. Gramatica
Structuri posibil a
fi testate prin exercitii:
a. Verbul
-
timpuri: prezent, imperfect, perfect compus, mai mult ca perfect,
viitor I, viitor II
-
moduri:
indicativ, conjunctiv, imperativ
-
diateze: diateza activa, diateza pasiva
-
verbele
modale
-
verbele
compuse separabil si inseparabil
-
formele
nominale ale verbului: infinitivul, participiul
b. Substantivul
c. Adjectivul
d. Pronumele
e. Numeralul
f. Adverbul
g. Prepozitia
h. Conjunctia
i. Tipuri de propozitii
II. Vocabular
Candidatii vor
trebui sa dovedeasca deprinderea de a utiliza limba germana fluent.
Accentul
va cadea pe:
III.
Traducere
Candidatii vor
traduce un text din limba romana in limba germana prin care se va testa
exprimarea corecta din punct de vedere gramatical, lexical si
ortografic.
NOTA :
Programa este identica
pentru specializarea A si specializarea B. Diferentierea se va face prin
gradul de dificultate al exercitiilor date.
Limba
italiana
(specializarea B)
Testul se
bazeaza pe abilitatile lingvistice dobandite de candidati in anii de
studiu IX-XII, pe baza utilizarii manualelor alternative. Candidatilor
li se cere un nivel intermediar superior de competenta lingvistica,
fundamentat pe un vocabular activ mediu.
Proba scrisa
va cuprinde exercitii practice, care sa evidentieze buna stapanire a
notiunilor de gramatica si de lexic, de exprimarea corecta, fluenta,
nuantata.
I.
Morfologia
-
Verbul
(conjugarea verbelor regulate si neregulate, concordanta timpurilor).
-
Substantivul (gen, numar, declinare).
-
Articolul
(fel, forme, utilizare).
-
Pronumele
(feluri; adjective pronominale).
-
Numeralul
(feluri,utilizare).
-
Adjectivul
(feluri, grade de comparatie, topica).
-
Adverbul
(feluri, grade de comparatie).
-
Prepozitia,
locutiunea prepozitionala.
-
Conjunctia, locutiunea conjunctionala.
-
Interjectia.
II. Sintaxa
III.
Traduceri si retroversiuni.
Limba
spaniola
(specializarea B)
Testul
se bazeaza pe abilitatile lingvistice dobandite de candidati in anii de
studiu ai limbii spaniole, acceptandu-se toate manualele alternative
pentru clasele IX-XII. Candidatilor li se cere un nivel intermediar
superior in privinta utilizarii limbii spaniole, manuirea unui
vocabular mediu (nivel DELE intermedio).
Proba
scrisa va cuprinde trei subiecte, primele doua punand accentul pe
notiunile de gramatica si lexic, iar al treilea pe exprimarea corecta,
fluenta.
Modalitati de testare a cunostintelor gramaticale: alegerea raspunsului
corect din mai multe variante, transformarea propozitiilor, depistarea
erorilor dintr-un text, identificarea cuvintelor care lipsesc dintr-un
text.
Vor fi
testate urmatoarele structuri:
-
verbul (verbele uzuale si auxiliarele, perifraze verbale, timpurile verbelor,
concordanta timpurilor la indicativ si conjunctiv, modurile personale
si nepersonale, diateza,
subordonarea conditionala si temporala)
-
substantivul
-
adjectivul
-
numeralul
-
pronumele
-
adverbul
Modalitati
de testare a lexicului: traducere din spaniola in romana sau din romana
in spaniola, alegerea cuvintelor celor mai adecvate intr-un text (exercitii
de tipul „rellenar los huecos”), alegerea raspunsului corect din mai
multe variante.
-
Cunostintele lexicale ale candidatului se cer a fi de nivel
intermediar.
-
Modalitatile de testare a capacitatii de exprimare: alcatuirea unui
text pornind de la un citat, maxima, proverb sau un text de dimensiuni
reduse).
-
Acuratetea
exprimarii, inventivitatea, dar si nivelul cultural, precum si
demonstrarea intelegerii unui text literar sunt necesare, dat fiind
profilul filologic ales de candidati.
|