En

Prezentare Actualitati Cercetare Studenti Suport Administrative Legaturi
Invatamant Studii postuniversitare Studii Aprofundate:  

Titlu: Directii noi in germanistica
Specializare: Limba Germana
Durata: 1 an
Diploma: Diploma de Studii Aprofundate

Informatii generale:

1. Definirea specializarii

Ciclul de studii aprofundate in specializarea licentei Directii noi in germanistica din cadrul Catedrei de Germanistica a Facultatii de Litere si Istorie urmareste din perspectiva interculturala si interdisciplinara orientarile de ultima actualitate in domeniul literaturii si lingvisticii germane. Acest domeniu de cercetare este destinat insusirii de catre absolventii sectiei de Germanistica a instrumentarului stiintific din domeniul cercetarii germanisticii din perspectiva interculturala si interdisciplinara.

 2. Cadrul  juridic de functionare al specializarii

Studiile aprofundate in specilizarea licentei Directii noi in germanistica   sunt organizate de catre Catedra de Germanistica a Facultatii de Litere si Istorie din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara, potrivit Legii invatamantului nr. 84/1995 si Ordonantei de urgenta nr. 143 din 21 septembrie 2000 a M.E.C.

Specializarea Directii noi in germanistica cu durata studiilor de doua semestre, functioneaza din anul universitar 1999/2000, cu un numar mediu de 11 studenti, dintre care 4 cursanti cu taxa.

Misiunea, obiectivele si specificul specializarii:

1. Misiunea

Prin acest ciclu de studii aprofundate se urmareste extinderea specializarii obtinute prin licenta, oferind studentiilor o posibilitate mai larga de integrare in diferite domenii profesionale si de cercetare, facilitand astfel integrarea lor in societatea romaneasca actuala si oferindu-le in acelasi timp o baza de lansare in obtinerea unui doctorat, atat in tara cat si in strainatate.

2. Obiectivele

Obiectivele urmarite reflecta misiunea enuntata.

In plan didactic, obiectivele urmarite sunt urmatoarele:

  • aprofundarea cunostiintelor cursantilor cu notiuni actuale din domeniul cercetarii literaturii si limbii germane;

  • imbinarea cercetarii fundamentale cu cea aplicativa realizata prin diversitatea disciplinelor;

  • integrarea activitatii de cercetare a Catedrei de Germanistica in circuitul valoriilor universitare de tip european;

  • accelerarea rapida a procesului de integrare a cursantilor in societatea romaneasca actuala.

3. Specificul

Abordarea fenomenelor literare si lingvistice actuale din domeniul germanisticii propune o viziune specifica, bazata pe interactiunea dintre interdisciplinaritate, intertextualitate, hermeneutica, semiotica, deconstructivism, pragmatica etc.

Mentionam relatiile profesionale si de cercetare cu urmatorii parteneri din strainatate:

  1. Universitatea Ludwig-Maximilians din München, Institutul de Filologie germana

  2. Universitatea din Viena, Institutul de Germanistica

  3. Universitatea California din Riverside (S.U.A.), Facultatea de limbi straine

  4. Universitatea din Saarbrücken (R.F.G.), Arbeitsstelle Robert Musil

  5. Universitatea din Passau, Facultatea de limbi straine

  6. Institut zur Erforschung österreichischer und internationaler Litraturporzesse din Viena

  7. Universitatea din Innsbruck, Institutul de Germanistica

  8. Südostdeutsches Kulturwerk din München

  9. Institut für donauschwäbische Geschichte und Landeskunde din Tübingen

Sistemul de invatamant:

1. Organizarea invatamantului si structura personalului didactic

Procesul de invatamant si cercetare se desfasoara cu participarea cadrelor didactice din cadrul Catedrei de Germanistica  a Facultatii de Litere si Istorie, dupa cum urmeaza:

Profesor univ. dr. Roxana Nubert

Literatura din perspectiva interdisciplinara

Profesor univ. dr. Roxana Nubert

Inter si multiculturalitate

Conferentiar univ. dr. Angelika Ionas

Retorica generala si aplicata

Lector DAAD dr. Mathilde Hennig

Aspecte ale cercetarii timpurilor verbale

Lector DAAD dr. Mathilde Hennig

Gramatica limbii vorbite

Lector univ. drd. Peter Kottler

Particularitati ale limbii germane din Romania

Inafara cadrelor didactice titulare ale Catedrei de Germanistica predau an cadrul acestui curs postuniversitar si cadre asociate didactice prestigioase, din tara si stranatate: prof. univ. dr. Karl Stocker (Universitatea  LM din München), prof. univ. dr. Kurt Rein (Universitatea  LM din München), dr. Rainer Schubert (Viena), dr. Astrid Meyer-Schubert (Berlin), prof. dr. Horst Schuller (Universitatea Lucian Blaga Sibiu) s.a.  

2. Admiterea si calendarul admiterii

Admiterea se face in baza unei probe scrise conform tematicii si bibliografiei anuntate. Media de admitere pe locurile fara taxa se stabileste in ordine descrescatoare, iar media de admitere pentru locurile cu taxa reflecta ordinea descrescatoare a mediilor, dupa ocuparea locurilor fara  taxa.

3. Numarul de locuri propuse

Locuri fara taxa: 10

Locuri cu taxa   5

Planul de invatamant:

Nr. crit.

Disciplina

Sem. I

C     S

Sem. II

C      S

Forma de verificare

Credite

  1

Literatura din perspectiva interdisciplinara

 2     1

 2      1

    Examen

      5

  2

Inter- si multiculturalitate

 2     1

 2      1

    Examen

      5

  3

Retorica generala si aplicata

 1     1

 1      1

    Examen

      5

  4

Aspecte ale cercetarii timpurilor verbale/Gramatica limbii vorbite

 1     1

 1      1

    Examen

      5

  5

Particularitati ale limbii germane din Romania

 1     1

 1      1

    Examen

      5

Pentru ambele semestre se asigura ore de ìndrumare, documentare si cercetare.

Structura anului universitar / Planificarea si desfasurarea examenului / colocviului de absolvire al studiilor postuniversitare:

Semesterul I: 14 saptamani – 12 ore/sapt. (168 h)

Semestrul II: 10 saptamani – 12 ore/sapt. (120 h)

Sesiune de examene: 4 sapt.

Vacanta de iarna: 2 saptamani

Vacanta 1 saptamana dupa sesiunea din iarna

Pentru sarbatorile de Pasti: 3 zile liebere

Comunicarea tematicii pentru disertatie: sem. I

Elaborarea disertatiei (aprox. 100 pag.): sem. I si II

Definitivarea disertatiei: 2 saptamani

Sustinerea disertatiei: 15-30 iuni

Resurse materiale si infrastrucutra:

Specializarea  Directii noi in germanistica isi desfatoara activitatea in salile 248 si 401 din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara si dispune de logistica necesara cercetarii stiintifice din domeniul germanisticii mentionat mai sus.

Aceasta specializare este integrata ìn Colectivul de cercetare interdisciplinara a culturii germane din Banat, care functioneaza ìn cadrul Catedrei de Germanitica,   avand asigurat sprijinul documentar al:

  • Bibliotecii Central Universitare din Timisoara

  • Bibliotecii Institului Goethe din Bucuresti

  • Bibliotecii Austria din Timisoara si Bucuresti

  • Bibliotecii DAAD (Serviciul german de schimburi acedemice) din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara si Universitatii  Politehnica din Timisoara

  • Bibliotecii Catedrei de Germanistica

  • Arhivelor Nationale – Filiala Timisoara

  • Bibliotecii Academiei – Filiala Timisoara

  • Bibliotecii Judeteane Timis (Fondul documentar)

  • Arhivei Muzeului diocezan din Timisoara

Facilitati:

In cadrul studiilor aprofundate Directii noi in germanistica se asigura:

  • logistica (spatiul de ìnvatamant, aparatura)

  • cadre didactice calificate (profesori, conferentiari si lectori competenti, cu stagii la alte universitati din tara si strainatate, lectori DAAD si din Austria) 

  • visiting profesori de la diferite universitati din tara si strainatate cu care colaboram (Viena, München, Riverside, Saarbrücken, Innsbruck, Passau, Sibiu, Bucuresti, Iasi)

  • burse de studii, ìn functie de rezultatele obtinute

  • burse de studii prin DAAD (Serviciul german de studii academice si ÖAAD (Serviciul austriac de schimburi academice) ìn Germania respectiv Austria

  • burse ìn cadrul programului Sokrates

  • acces la informatii prin internet la catedra si facultate

  • posibilitatea utilizarii tehnicii de calcul a catedrei si facultatii.

Programe analitice

I. Programa analitica a cursului:

 Literatura din perspectiva interdisciplinara

Titularul cursului: Prof. univ. dr. Roxana Nubert 

1.   Curs obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specialitatea: Germanistica

Seminarul va analiza operele propuse la curs.

Anul de studiu: STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI

2  Obiectivele cursului: Literatura privita din perspectiva interdisciplinara: Raportul cu arta,      muzica, filosofia, mediile audivizuale etc.

3. Volumul activitatii, conform planului de invatamant, sistemul de evaluare al cunostintelor studentilor

An studiu

Sem.

Nr. ore

Saptam.

Forma verif.

Credite

 

 

Curs

Seminar

 

 

V

I

2

2

Ex.

3

V

II

2

2

Ex.

2

4. Planul tematic al cursului:

Nr. crt.

Continutul. Titlul si principalele probleme

Nr. ore C/S

1

Estetica, stiinta si  arta – interactiuni

4

2

Literatura, pictura si grafica: Interactiuni si functii

16/16

3

Fotografie si literatura. Premise ale unei teorii ale fotografiei

2/6

4

Literatura si film: Text, semn, sistem si pragmatica

6/6

5

Literatura si muzica

16/16

6

Literatura si filosofie

2/2

7

Literatura si computer

2/2

Total                                                                                                                 48/48

5. Bibliografie minimala

  1. Adorno, W. Theodor (1970): Ästhetische Theorie, Gesammelte Schriften, Bd. VII, Frankfurt/Main.

  2. Celis, R. (Hrsg.) (1982): Litterature et musique, Bruxelles.

  3. Croce, Benetto (1985): Estetica in nuce, Bari.

  4. Faust, W.M. (1977): Bilder werden Worte. Zum Verhältnis von bildender Kunst und Literatur im 20. Jahrhundert oder Vom Anfang der Kunst im Ende der Künste, München.

  5. Freeman, J. (1990): Das Wort-Bild in Dada und Surrealismus, München.

  6. Klöpfer, R./Möller, K.-D. (Hrsg.) (1984): Narrativität und Medien, Mannheim.

  7. Kolago, Lech (1997): Musikalische Formen und Strukturen in der deutschsprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts, Anif/Salzburg: Müller-Speiser.

  8. Scherer, Stephan (Hrsg.) (1981): Literatur und Musik. Ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, Wiesebaden.

  9. Wedeweber, R. (1985): Zur Sprachlichkeit von Bildern. Ein Beitrag zur Analogie von Sprache und Künste, Köln.

  10. Winkler, H. (1992): Der filmische Raum und der Zuschauer. ‘Apparatus’ – Semantik – ‘Ideology’. Heidelberg.

  11. Zielinski, S. (1989): Audiovisionen. Kino und Fernsehen als Zwischenspiel in der Geschichte, Reinbeck bei Hamburg.

  12. Zima, V. Peter (1995): Literatur Intermedial. Musik – Malerei – Photographie – Film, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

  13. Zografi, Vlad (1996): Cioran si muzica, Bucuresti: Humanitas.

II. Programa analitica a cursului:

Inter- si multiculturalitate

Titularul cursului: Prof. univ. dr. Roxana Nubert   

1.   Curs obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specialitatea: Germanistica

Seminarul va analiza operele propuse la curs.

Anul de studiu: STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI

2  Obiectivele cursului: Conceptul de cultura/Definirea notiunilor de inter- si multiculturalitate ìn spatiul lingvistic german, anglo-saxon si francez/ Abordarea literaturii din perspectiva inter- si multiculturala

3. Volumul activitatii, conform planului de invatamant, sistemul de evaluare al cunostintelor studentilor

An studiu

Sem.

Nr. ore

Saptam.

Forma verif.

Credite

 

 

Curs

Seminar

 

 

V

I

2

2

Ex.

3

V

II

2

2

Ex.

2

4. Planul tematic al cursului:

Nr. crt.

Continutul. Titlul si principalele probleme

Nr. ore C/S

1

Conceptul de cultura

4

2

Interculturalitate/ Biculturalitate/Multiculturalitate 

6/2

3

Comunicarea interculturala

6/2

4

Discurs intercultural/multicultural

4/2

5

Conceptul de competenta interculturala

4/2

6

Perceptia interculturala

2

7

Constituirea elementului de „ìnstraininare„ („Fremden„) ìn discursul multiculturalismului

10/6

8

Postmodernism si multiculturalitate

12/8

9

Interculturalitate si multiculturalitate ìn Banat

8/6

10

Germanistica prin prisma interculturalitatii

2

Total                                                                                                                 48/48

5. Bibliografie minimala

  1. Behal-Thomsen, Heinke (1993): Typisch deutsch? Arbeitsbuch zu Aspekten deutscher Mentalität, Berlin u.a.: Langenscheidt.

  2. Boteram, Norbert (1993): Interkulturelles Verstehen und Handeln, Pfaffenweiler: Centaurus.

  3. Dethloff, Uwe (1993): Interkulturalität und Europakompetenz: die Herausforderung des Binnenmarktes und der Europäischen Union, Tübingen: Stafffenburg.

  4. Grinberg, L. (1990): Psychanalyse der Migration und des Exils, München/Wien: Internationale Psychanalyse.

  5. Harris, Marvin (1989): Kulturanthropologie, Frankfurt/Main: Campus.

  6. Heckmann, F. (1988): Volk, Nation, ethnische Gruppen und ethnische Minderheiten, Zu einigen Grundkategorien von Ethnizität. In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, 3/1984, S. 16 – 31.

  7. Kessler, Michael/Werthmer, Jürgen (Hrsg.) (1995): Multikulturalität, Tübingen: Stafffenburg.

  8. Knopp, Wolfgang (1995): Multikulturelle Wegzeichen in Ostmitteleuropa, Pfaffenweiler: Centaurus-Verlagsgessellschaft

  9. Neumann, Victor (1997): Interculturalitatea ìn Banat, Timisoara: Herstia.

  10. Rehbein, Jochen (Hrsg.) (1985): Interkulturelle Kommunikation, Tübingen: Gunter Narr.

  11. Treppte, Carmen (1992): Das Fremde als Spiegel. Kolportagen zur interkulturellen Entwirrung, Weinheim/Basel: Beltz.

  12. Thum, Bernd (1993): Praxis interkultureller Germanistik, München.

  13. Wierlacher, Alois (1993): Kulturthema Fremdheit, München: 1993.

  14. Wierlacher, Alois/Stötzel, Georg (Hrsg.) (1994): Kulturelle Optik und interkulturelle Gegenstandskonstitution, München: Iudicium.

III. Programa analitica a cursului:

Retorica generala si aplicata

Titularul cursului: Conf. univ. dr. Angelika Cornelia Ionas

1.  Curs obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specializarea: Germanistica.

Seminarul va analiza operele propuse la curs.

Anul de studiu: STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI

2. Obiectivele cursului: Conturarea teoretica si analiza unor fenomene retorice contemporane, delimitate pragmatic/Studierea elementelor dialogice ìn comportamentul comunicational contemporan

3. Volumul activitatii, conform planului de ìnvatamant, sistemul de evaluare al cunostintelor studentilor:

An studiu

Sem.

Nr. ore

Saptam.

Forma verif.

Credite

 

 

Curs

Seminar

 

 

V

I

1

1

Ex.

3

V

II

1

1

Ex.

2

4. Planul tematic al cursului:

Nr. crt.

Continutul. Titlul si principalele probleme

Nr. ore C/S

1

Schita de istorie a retoricii

4

2

Rolul tehnicilor de vorbire si al exercitiilor vocale. Proxemica

4/4

3

Princiliile unei retorici aplicate

2/6

4

Retorica publica

6/6

5

Elemente de stilitica a oralitatii

4/4

6

Fenomene retorice recente

2/2

7

Definirea si principiile dialogicii ca teorie a organizarii conversatiei

2/2

8

Dialogul ìn context partenerial si ìn plen

-

9

Discutia, organizarea replicilor si dezbaterea ca forme dialogice

-

Total                                                                                                               24 /24

5. Bibliografie minimala

  1. Fuhrmann, Norbert, Die antike Rhetorik, München 1997.

  2. Lausberg, Heinrich, Elemente der literarischen Rhetorik, München 1987.

  3. Lausberg, Heinrich, Handbuch der literarischen Rhetorik, München 1996.

  4. Paul, Ingwer, Kommunikation, Tübingen 1990.

IV. Programa analitica a cursului:

Aspecte ale cercetarii timpurilor verbale/Gramatica limbii vorbite

Titularul cursului: Lect. DAAD dr. Mathilde Hennig

1.   Curs obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specializarea: Germanistica.

Seminarul va aprfunda unele aspecte fundamentale mentionate ìn curs.

Anul de studiu: STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI

2.   Obiectivele cursului: Analiza  timpurilor verbale  prin prisma cercetarii actuale.

3.  Volumul activitatii, conform planului de ìnvatamant, sistemul de evaluare al cunostintelor studentilor:

An studiu

Sem.

Nr. ore

Saptam.

Forma verif.

Credite

 

 

Curs

Seminar

 

 

V

I

1

1

Ex.

3

V

II

1

1

Ex.

2

4. Planul tematic al cursului:

Nr. crt.

Continutul. Titlul si principalele probleme

Nr. ore C/S

1

Introducere ìn abordarea timpurilor verbale

2

2

Metode empirice ale cercetarii

2

3

Categoria de timp ìn gramaticile lingvistice si didactice

2/4

4

Sistemul temporal al lui Weinrich

2/2

5

Abordari actuale ìn cercetarea timpurilor verbale

2/2

6

Abordarea contrastiva a timpurilor verbale

2/4

7

Timpurile verbale ìn manuale

4/4

8

Particuparitati ale limbii vorbite

4/4

9

Limba vorbita ìn Banat

4/4

Total                                                                                                                24/24

5. Bibliografie minimala

  1. Agricola, Erhard/Fleischer, Wolfgang u.a. (1980): Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig: VEB Biblbliographisches Institut.

  2. Bauer, Gertrud (1996): Rechtschreibereform, München: Wilhelm Heyne.

  3. Engel, Ulrich (1988): Deutsche Grammatik, Heidelberg: Julius Groos.

  4. Weinrich, Harald (1993): Textgrammatik der deutschen Sprache, Mannheim: Dudenverlag.

V. Programa analitica a cursului:

Particularitati ale limbii germane din Romania ìn context multicultural

Titularul cursului: Lect. univ. drd. Peter Kottler

1. Curs obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specializarea: Germanistica.

Seminarul va aprfunda unele aspecte fundamentale mentionate ìn curs.

Anul de studiu: STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI

2. Obiectivele cursului: Abordarea interdisciplinara si interculturala a contactelor lingvistice, cu referire speciala la statutul limbii germane vorbite ìn Romania

3. Volumul activitatii, conform planului de ìnvatamant, sistemul de evaluare al cunostintelor studentilor:

An studiu

Sem.

Nr. ore

Saptam.

Forma verif.

Credite

 

 

Curs

Seminar

 

 

V

I

1

1

Ex.

3

V

II

1

1

Ex.

2

4. Planul tematic al cursului:

Nr. crt.

Continutul. Titlul si principalele probleme

Nr. ore C/S

1

Varietati regionale ale limbii germane vorbite ìn Romania

4/2

2

Principalele deosebiri dintre limba vorbita si limba scrisa

2

3

Contacte lingvistice romano-germane

2/2

4

Contacte cu alte minoritati lingvistice si reflectarea lor ìn varietatile din planul diatopic

2/2

5

Influenta limbii romane asupra lexicului presei de limba germana din Romania

4/2

6

Interferenta lingvistica romano-germana reflectata ìn germana literara din Romania

2/4

7

Interferente semantice, ìn plan fonetic, morfo-sintactactic si ortografic

6/6

8

Varianta „Binnendeutsch“ ìn germana literara folosita ìn Romania

6/6

Total                                                                                                                24/24

 

 

   
   
Contact    Mesaje    Intrebari frecvente    Cuprins    Cautare
Acasa
 

   
   

webmaster: dmicle@litere.uvt.ro