|
Informatii generale:
1. Definirea
specializarii
Ciclul de studii
aprofundate in specializarea licentei
Directii noi in germanistica
din cadrul Catedrei de Germanistica a
Facultatii de Litere si
Istorie urmareste din perspectiva
interculturala si interdisciplinara
orientarile de ultima actualitate
in domeniul literaturii si
lingvisticii germane. Acest domeniu de cercetare este destinat insusirii
de catre absolventii sectiei
de Germanistica a instrumentarului stiintific
din domeniul cercetarii germanisticii din perspectiva
interculturala si interdisciplinara.
2.
Cadrul juridic de functionare al specializarii
Studiile aprofundate
in specilizarea licentei Directii
noi in germanistica sunt organizate de catre
Catedra de Germanistica a Facultatii de Litere si Istorie din
cadrul Universitatii de Vest din Timisoara, potrivit Legii invatamantului nr.
84/1995 si Ordonantei de urgenta nr. 143 din 21 septembrie 2000 a M.E.C.
Specializarea
Directii noi in germanistica cu durata studiilor de doua semestre,
functioneaza din anul universitar 1999/2000, cu un numar mediu de 11 studenti,
dintre care 4 cursanti cu taxa.
Misiunea,
obiectivele si specificul specializarii:
1.
Misiunea
Prin acest ciclu de
studii aprofundate se urmareste extinderea specializarii obtinute prin licenta,
oferind studentiilor o posibilitate mai larga de integrare in diferite domenii
profesionale si de cercetare, facilitand astfel integrarea lor in societatea
romaneasca actuala si oferindu-le in acelasi timp o baza de lansare in obtinerea
unui doctorat, atat in tara cat si in strainatate.
2.
Obiectivele
Obiectivele urmarite
reflecta misiunea enuntata.
In
plan didactic, obiectivele urmarite sunt urmatoarele:
-
aprofundarea cunostiintelor cursantilor cu notiuni actuale din
domeniul cercetarii literaturii si limbii germane;
-
imbinarea cercetarii fundamentale cu cea aplicativa realizata
prin diversitatea disciplinelor;
-
integrarea activitatii de cercetare a Catedrei de Germanistica
in circuitul valoriilor universitare de tip european;
-
accelerarea rapida a procesului de integrare a cursantilor in
societatea romaneasca actuala.
3.
Specificul
Abordarea fenomenelor literare si
lingvistice actuale din domeniul germanisticii propune o viziune specifica,
bazata pe interactiunea dintre interdisciplinaritate, intertextualitate,
hermeneutica, semiotica, deconstructivism, pragmatica etc.
Mentionam relatiile profesionale si
de cercetare cu urmatorii parteneri din strainatate:
-
Universitatea Ludwig-Maximilians din München, Institutul de Filologie germana
-
Universitatea din Viena, Institutul de
Germanistica
-
Universitatea California din Riverside
(S.U.A.), Facultatea de limbi straine
-
Universitatea din Saarbrücken (R.F.G.),
Arbeitsstelle Robert Musil
-
Universitatea din Passau, Facultatea de limbi
straine
-
Institut zur Erforschung österreichischer und
internationaler Litraturporzesse din Viena
-
Universitatea din
Innsbruck, Institutul de Germanistica
-
Südostdeutsches Kulturwerk din München
-
Institut für donauschwäbische
Geschichte und Landeskunde din Tübingen
Sistemul de
invatamant:
1.
Organizarea invatamantului si structura personalului didactic
Procesul de
invatamant si cercetare se desfasoara cu participarea cadrelor didactice din
cadrul Catedrei de Germanistica a Facultatii de Litere si Istorie,
dupa cum urmeaza:
Profesor univ. dr. Roxana Nubert |
Literatura din perspectiva
interdisciplinara |
Profesor univ. dr. Roxana Nubert |
Inter si multiculturalitate |
Conferentiar univ. dr. Angelika
Ionas |
Retorica generala si aplicata |
Lector DAAD dr. Mathilde Hennig |
Aspecte ale cercetarii
timpurilor verbale |
Lector DAAD dr. Mathilde Hennig |
Gramatica limbii vorbite |
Lector univ. drd. Peter Kottler |
Particularitati ale limbii
germane din Romania |
Inafara cadrelor didactice titulare
ale Catedrei de Germanistica predau an cadrul acestui curs postuniversitar si
cadre asociate didactice prestigioase, din tara si stranatate: prof. univ. dr.
Karl Stocker (Universitatea LM din München), prof. univ. dr. Kurt Rein (Universitatea
LM din München), dr. Rainer Schubert (Viena), dr. Astrid Meyer-Schubert
(Berlin), prof. dr. Horst Schuller (Universitatea Lucian Blaga Sibiu) s.a.
2.
Admiterea si calendarul admiterii
Admiterea se face in
baza unei probe scrise conform tematicii si bibliografiei anuntate.
Media de admitere pe locurile fara taxa se stabileste in ordine
descrescatoare, iar media de admitere pentru locurile cu taxa reflecta ordinea
descrescatoare a mediilor, dupa ocuparea locurilor fara taxa.
3.
Numarul de locuri propuse
Locuri fara
taxa:
10
Locuri cu
taxa :
5
Planul de
invatamant:
Nr. crit. |
Disciplina |
Sem. I
C S |
Sem. II
C S |
Forma de verificare |
Credite |
1 |
Literatura din perspectiva
interdisciplinara |
2 1 |
2 1 |
Examen |
5 |
2 |
Inter- si multiculturalitate |
2 1 |
2 1 |
Examen |
5 |
3 |
Retorica generala si aplicata |
1 1 |
1 1 |
Examen |
5 |
4 |
Aspecte ale cercetarii
timpurilor verbale/Gramatica limbii vorbite |
1 1 |
1 1 |
Examen |
5 |
5 |
Particularitati ale limbii
germane din Romania |
1 1 |
1 1 |
Examen |
5 |
Pentru ambele
semestre se asigura ore de ìndrumare, documentare si cercetare.
Structura anului
universitar / Planificarea si
desfasurarea examenului /
colocviului de absolvire al studiilor postuniversitare:
Semesterul I: 14
saptamani – 12 ore/sapt. (168 h)
Semestrul II: 10
saptamani – 12 ore/sapt. (120 h)
Sesiune de examene:
4 sapt.
Vacanta de iarna: 2
saptamani
Vacanta 1 saptamana
dupa sesiunea din iarna
Pentru sarbatorile
de Pasti: 3 zile liebere
Comunicarea
tematicii pentru disertatie: sem. I
Elaborarea
disertatiei (aprox. 100 pag.): sem. I si II
Definitivarea
disertatiei: 2 saptamani
Sustinerea
disertatiei: 15-30 iuni
Resurse materiale
si infrastrucutra:
Specializarea
Directii noi in germanistica isi desfatoara activitatea in salile 248 si 401
din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara si dispune de logistica
necesara cercetarii stiintifice din domeniul
germanisticii mentionat mai sus.
Aceasta specializare
este integrata ìn Colectivul de cercetare interdisciplinara a culturii germane
din Banat, care functioneaza ìn cadrul Catedrei de Germanitica, avand asigurat
sprijinul documentar al:
-
Bibliotecii
Central Universitare din Timisoara
-
Bibliotecii
Institului Goethe din Bucuresti
-
Bibliotecii
Austria din Timisoara si Bucuresti
-
Bibliotecii DAAD
(Serviciul german de schimburi acedemice) din cadrul Universitatii de Vest din
Timisoara si Universitatii Politehnica din Timisoara
-
Bibliotecii
Catedrei de Germanistica
-
Arhivelor
Nationale – Filiala Timisoara
-
Bibliotecii
Academiei – Filiala Timisoara
-
Bibliotecii
Judeteane Timis (Fondul documentar)
-
Arhivei Muzeului
diocezan din Timisoara
Facilitati:
In cadrul studiilor aprofundate
Directii noi in germanistica se asigura:
-
logistica (spatiul de ìnvatamant, aparatura)
-
cadre didactice
calificate (profesori, conferentiari si lectori competenti, cu stagii la alte
universitati din tara si strainatate, lectori DAAD si din Austria)
-
visiting
profesori de la diferite universitati din tara si strainatate cu care
colaboram (Viena, München, Riverside, Saarbrücken, Innsbruck, Passau, Sibiu,
Bucuresti, Iasi)
-
burse de studii,
ìn functie de rezultatele obtinute
-
burse de studii prin DAAD (Serviciul german de
studii academice si ÖAAD (Serviciul austriac de schimburi academice) ìn
Germania respectiv Austria
-
burse ìn cadrul programului Sokrates
-
acces la informatii prin internet la catedra si
facultate
-
posibilitatea utilizarii tehnicii de calcul a
catedrei si facultatii.
Programe
analitice
I. Programa
analitica a cursului:
Literatura
din perspectiva interdisciplinara
Titularul cursului:
Prof. univ. dr. Roxana Nubert
1. Curs
obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specialitatea: Germanistica
Seminarul va analiza
operele propuse la curs.
Anul de studiu:
STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI
2 Obiectivele
cursului: Literatura privita din perspectiva interdisciplinara: Raportul cu
arta, muzica, filosofia, mediile audivizuale etc.
3. Volumul
activitatii, conform planului de invatamant, sistemul de evaluare al
cunostintelor studentilor
An studiu |
Sem. |
Nr. ore |
Saptam. |
Forma verif. |
Credite |
|
|
Curs |
Seminar |
|
|
V |
I |
2 |
2 |
Ex. |
3 |
V |
II |
2 |
2 |
Ex. |
2 |
4. Planul tematic al cursului:
Nr. crt. |
Continutul. Titlul si
principalele probleme |
Nr. ore C/S |
1 |
Estetica, stiinta si arta –
interactiuni |
4 |
2 |
Literatura, pictura si grafica:
Interactiuni si functii |
16/16 |
3 |
Fotografie si literatura.
Premise ale unei teorii ale fotografiei |
2/6 |
4 |
Literatura si film: Text, semn,
sistem si pragmatica |
6/6 |
5 |
Literatura si muzica |
16/16 |
6 |
Literatura si filosofie |
2/2 |
7 |
Literatura si computer
|
2/2 |
Total
48/48 |
5. Bibliografie minimala
-
Adorno, W. Theodor
(1970): Ästhetische Theorie, Gesammelte Schriften, Bd. VII,
Frankfurt/Main.
-
Celis, R. (Hrsg.)
(1982): Litterature et musique, Bruxelles.
-
Croce, Benetto
(1985): Estetica in nuce, Bari.
-
Faust, W.M.
(1977): Bilder werden Worte. Zum Verhältnis von bildender Kunst und
Literatur im 20. Jahrhundert oder Vom Anfang der Kunst im Ende der Künste,
München.
-
Freeman, J.
(1990): Das Wort-Bild in Dada und Surrealismus, München.
-
Klöpfer,
R./Möller, K.-D. (Hrsg.) (1984): Narrativität und Medien,
Mannheim.
-
Kolago, Lech
(1997): Musikalische Formen und Strukturen in der deutschsprachigen
Literatur des 20. Jahrhunderts, Anif/Salzburg: Müller-Speiser.
-
Scherer, Stephan
(Hrsg.) (1981): Literatur und Musik. Ein Handbuch zur Theorie und Praxis
eines komparatistischen Grenzgebietes, Wiesebaden.
-
Wedeweber, R.
(1985): Zur Sprachlichkeit von Bildern. Ein Beitrag zur Analogie von
Sprache und Künste, Köln.
-
Winkler, H.
(1992): Der filmische Raum und der Zuschauer. ‘Apparatus’ – Semantik –
‘Ideology’. Heidelberg.
-
Zielinski, S.
(1989): Audiovisionen. Kino und Fernsehen als Zwischenspiel in der
Geschichte, Reinbeck bei Hamburg.
-
Zima, V. Peter
(1995): Literatur Intermedial. Musik – Malerei – Photographie – Film,
Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
-
Zografi, Vlad
(1996): Cioran si muzica, Bucuresti: Humanitas.
II. Programa
analitica a cursului:
Inter- si multiculturalitate
Titularul cursului:
Prof. univ. dr. Roxana Nubert
1. Curs
obligatoriu care se adreseaza studentilor de la specialitatea: Germanistica
Seminarul va analiza
operele propuse la curs.
Anul de studiu:
STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI
2 Obiectivele
cursului: Conceptul de cultura/Definirea notiunilor de inter- si
multiculturalitate ìn spatiul lingvistic german, anglo-saxon si francez/
Abordarea literaturii din perspectiva inter- si multiculturala
3. Volumul
activitatii, conform planului de invatamant, sistemul de evaluare al
cunostintelor studentilor
An studiu |
Sem. |
Nr. ore |
Saptam. |
Forma verif. |
Credite |
|
|
Curs |
Seminar |
|
|
V |
I |
2 |
2 |
Ex. |
3 |
V |
II |
2 |
2 |
Ex. |
2 |
4. Planul tematic al cursului:
Nr. crt. |
Continutul. Titlul si
principalele probleme |
Nr. ore C/S |
1 |
Conceptul de cultura
|
4 |
2 |
Interculturalitate/
Biculturalitate/Multiculturalitate |
6/2 |
3 |
Comunicarea interculturala |
6/2 |
4 |
Discurs
intercultural/multicultural |
4/2 |
5 |
Conceptul de competenta
interculturala |
4/2 |
6 |
Perceptia interculturala |
2 |
7 |
Constituirea elementului de
„ìnstraininare„ („Fremden„) ìn discursul multiculturalismului |
10/6 |
8 |
Postmodernism si
multiculturalitate |
12/8 |
9 |
Interculturalitate si
multiculturalitate ìn Banat |
8/6 |
10 |
Germanistica prin prisma
interculturalitatii |
2 |
Total
48/48 |
5. Bibliografie minimala
-
Behal-Thomsen,
Heinke (1993): Typisch deutsch? Arbeitsbuch zu Aspekten deutscher
Mentalität, Berlin u.a.: Langenscheidt.
-
Boteram, Norbert
(1993): Interkulturelles Verstehen und Handeln, Pfaffenweiler:
Centaurus.
-
Dethloff, Uwe
(1993): Interkulturalität und Europakompetenz: die Herausforderung des
Binnenmarktes und der Europäischen Union, Tübingen: Stafffenburg.
-
Grinberg, L.
(1990): Psychanalyse der Migration und des Exils, München/Wien:
Internationale Psychanalyse.
-
Harris, Marvin
(1989): Kulturanthropologie, Frankfurt/Main: Campus.
-
Heckmann, F.
(1988): Volk, Nation, ethnische Gruppen und ethnische Minderheiten, Zu
einigen Grundkategorien von Ethnizität. In: Österreichische
Zeitschrift für Soziologie, 3/1984, S. 16 – 31.
-
Kessler,
Michael/Werthmer, Jürgen (Hrsg.) (1995): Multikulturalität,
Tübingen: Stafffenburg.
-
Knopp, Wolfgang
(1995): Multikulturelle Wegzeichen in Ostmitteleuropa,
Pfaffenweiler: Centaurus-Verlagsgessellschaft
-
Neumann, Victor
(1997): Interculturalitatea ìn Banat, Timisoara: Herstia.
-
Rehbein, Jochen
(Hrsg.) (1985): Interkulturelle Kommunikation, Tübingen: Gunter
Narr.
-
Treppte,
Carmen (1992): Das Fremde als Spiegel. Kolportagen zur interkulturellen
Entwirrung, Weinheim/Basel: Beltz.
-
Thum, Bernd
(1993): Praxis interkultureller Germanistik, München.
-
Wierlacher, Alois
(1993): Kulturthema Fremdheit, München: 1993.
-
Wierlacher,
Alois/Stötzel, Georg (Hrsg.) (1994): Kulturelle Optik und
interkulturelle Gegenstandskonstitution, München: Iudicium.
III. Programa
analitica a cursului:
Retorica generala si aplicata
Titularul
cursului: Conf. univ. dr. Angelika Cornelia Ionas
1. Curs obligatoriu care se
adreseaza studentilor de la specializarea: Germanistica.
Seminarul va analiza
operele propuse la curs.
Anul de studiu:
STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI
2. Obiectivele
cursului: Conturarea teoretica si analiza unor fenomene retorice contemporane,
delimitate pragmatic/Studierea elementelor dialogice ìn comportamentul
comunicational contemporan
3. Volumul
activitatii, conform planului de ìnvatamant, sistemul de evaluare al
cunostintelor studentilor:
An studiu |
Sem. |
Nr. ore |
Saptam. |
Forma verif. |
Credite |
|
|
Curs |
Seminar |
|
|
V |
I |
1 |
1 |
Ex. |
3 |
V |
II |
1 |
1 |
Ex. |
2 |
4. Planul tematic al
cursului:
Nr. crt. |
Continutul. Titlul si
principalele probleme |
Nr. ore C/S |
1 |
Schita de istorie a retoricii |
4 |
2 |
Rolul tehnicilor de vorbire si
al exercitiilor vocale. Proxemica |
4/4 |
3 |
Princiliile unei retorici
aplicate |
2/6 |
4 |
Retorica publica |
6/6 |
5 |
Elemente de stilitica a
oralitatii |
4/4 |
6 |
Fenomene retorice recente |
2/2 |
7 |
Definirea si principiile
dialogicii ca teorie a organizarii conversatiei |
2/2 |
8 |
Dialogul ìn
context partenerial si ìn plen |
- |
9 |
Discutia,
organizarea replicilor si dezbaterea ca forme dialogice |
- |
Total
24 /24 |
5. Bibliografie
minimala
-
Fuhrmann, Norbert,
Die antike Rhetorik, München 1997.
-
Lausberg,
Heinrich, Elemente der literarischen Rhetorik, München 1987.
-
Lausberg,
Heinrich, Handbuch der literarischen Rhetorik, München 1996.
-
Paul, Ingwer,
Kommunikation, Tübingen 1990.
IV. Programa
analitica a cursului:
Aspecte ale cercetarii timpurilor
verbale/Gramatica limbii vorbite
Titularul
cursului: Lect. DAAD dr. Mathilde Hennig
1. Curs obligatoriu care se
adreseaza studentilor de la specializarea: Germanistica.
Seminarul va
aprfunda unele aspecte fundamentale mentionate ìn curs.
Anul de studiu:
STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI
2. Obiectivele
cursului: Analiza timpurilor verbale prin prisma cercetarii actuale.
3. Volumul
activitatii, conform planului de ìnvatamant, sistemul de evaluare al
cunostintelor studentilor:
An studiu |
Sem. |
Nr. ore |
Saptam. |
Forma verif. |
Credite |
|
|
Curs |
Seminar |
|
|
V |
I |
1 |
1 |
Ex. |
3 |
V |
II |
1 |
1 |
Ex. |
2 |
4. Planul tematic al
cursului:
Nr. crt. |
Continutul. Titlul si
principalele probleme |
Nr. ore C/S |
1 |
Introducere ìn abordarea
timpurilor verbale |
2 |
2 |
Metode empirice ale cercetarii
|
2 |
3 |
Categoria de timp ìn gramaticile
lingvistice si didactice |
2/4 |
4 |
Sistemul temporal al lui
Weinrich |
2/2 |
5 |
Abordari actuale ìn cercetarea
timpurilor verbale |
2/2 |
6 |
Abordarea contrastiva a
timpurilor verbale |
2/4 |
7 |
Timpurile verbale ìn manuale |
4/4 |
8 |
Particuparitati ale limbii
vorbite |
4/4 |
9 |
Limba vorbita ìn Banat |
4/4 |
Total
24/24 |
5. Bibliografie
minimala
-
Agricola,
Erhard/Fleischer, Wolfgang u.a. (1980): Kleine Enzyklopädie. Die
deutsche Sprache, Leipzig: VEB Biblbliographisches Institut.
-
Bauer, Gertrud
(1996): Rechtschreibereform, München: Wilhelm Heyne.
-
Engel, Ulrich
(1988): Deutsche Grammatik, Heidelberg: Julius Groos.
-
Weinrich, Harald
(1993): Textgrammatik der deutschen Sprache, Mannheim:
Dudenverlag.
V. Programa
analitica a cursului:
Particularitati ale limbii germane
din Romania ìn context multicultural
Titularul
cursului: Lect. univ. drd. Peter Kottler
1. Curs obligatoriu care se
adreseaza studentilor de la specializarea: Germanistica.
Seminarul va
aprfunda unele aspecte fundamentale mentionate ìn curs.
Anul de studiu:
STUDII APROFUNDATE IN SPECIALIZAREA LICENTEI
2. Obiectivele
cursului: Abordarea interdisciplinara si interculturala a contactelor
lingvistice, cu referire speciala la statutul limbii
germane vorbite ìn Romania
3. Volumul
activitatii, conform planului de ìnvatamant, sistemul de evaluare al
cunostintelor studentilor:
An studiu |
Sem. |
Nr. ore |
Saptam. |
Forma verif. |
Credite |
|
|
Curs |
Seminar |
|
|
V |
I |
1 |
1 |
Ex. |
3 |
V |
II |
1 |
1 |
Ex. |
2 |
4. Planul tematic al
cursului:
Nr. crt. |
Continutul. Titlul si
principalele probleme |
Nr. ore C/S |
1 |
Varietati regionale ale limbii
germane vorbite ìn Romania |
4/2 |
2 |
Principalele deosebiri dintre
limba vorbita si limba scrisa |
2 |
3 |
Contacte lingvistice
romano-germane |
2/2 |
4 |
Contacte cu alte minoritati
lingvistice si reflectarea lor ìn varietatile din planul diatopic |
2/2 |
5 |
Influenta limbii romane asupra
lexicului presei de limba germana din Romania |
4/2 |
6 |
Interferenta lingvistica
romano-germana reflectata ìn germana literara din Romania |
2/4 |
7 |
Interferente semantice, ìn plan
fonetic, morfo-sintactactic si ortografic |
6/6 |
8 |
Varianta
„Binnendeutsch“ ìn germana literara folosita ìn Romania |
6/6 |
Total
24/24 |
|